
 

NR 169 (2101), 13 SIERPNIA 2020 © PISM BIULETYN 

 

Wolność słowa pod specjalnym nadzorem  

– sytuacja mediów na Węgrzech 

Veronika Jóźwiak 

 

 

Zamknięcie portalu Index. Index.hu, portal krytyczny wobec 
rządu, przez 20 lat był jedną z najpopularniejszych stron 
internetowych na Węgrzech. Według badań z br. był 
regularnie odwiedzany przez 60% węgierskich internautów. 
Władze zyskały bezpośredni wpływ na prowadzenie portalu 
działającego w skomplikowanej strukturze własnościowej po 
wyborach w 2018 r., gdy połowę udziałów w spółce 
reklamowej, do której wpływały dochody Indexu, oraz w 
firmie posiadającej prawa założycielskie fundacji będącej 
właścicielem wydawnictwa wykupił József Oltyán, polityk 
partii KDNP, koalicjanta Fideszu. Po sprzedaży swoich 
udziałów w marcu br. Miklósowi Vaszilyowi, byłemu 
prezesowi mediów publicznych, rada dyrektorów 
zaproponowała zmiany w funkcjonowaniu redakcji, m.in. 
pisanie artykułów przez zewnętrzne firmy, czemu sprzeciwił 
się redaktor naczelny Szabolcs Dull. Zwolniono go formalnie 
za ujawnienie tajemnicy przedsiębiorstwa. Wskutek tego 
swoje umowy wypowiedzieli wszyscy dziennikarze Index.hu, 
którzy następnie zapowiedzieli powstanie nowego medium. 

Rynek medialny. Węgierski rynek medialny uległ 
przekształceniu po objęciu władzy przez Fidesz w 2010 r. 
Deklarowanym celem polityki medialnej rządu było 
zapewnienie równowagi rynkowej przez wzmocnienie 
mediów prawicowych, wobec znaczącej, w jego ocenie, 
przewagi mediów lewicowo-liberalnych. Ta polityka 
skutkowała jednak podporządkowaniem dużej części rynku 
medialnego interesom partii rządzącej. Według szacunków 
instytutu Mérték Médiamonitor z 2019 r. w segmencie 

mediów o profilu informacyjnym na firmy związane z rządem 
i media publiczne jednoznacznie emitujące przekaz rządowy 
przypada 77,8% (w tym 64% to media prywatne) udziału w 
całkowitych dochodach z rynku. Zakończenie działalności 
Indexu spowoduje, że treści sprzyjające władzy zdominują 
również informacyjny segment internetu, po rynku 
radiowym, telewizyjnym i prasowym. 

Według sondaży z 2018 r. najważniejszym źródłem 
informacji na tematy polityczne na Węgrzech jest telewizja, 
z której korzysta w takich celach 71% badanych. Przewaga 
prorządowych stacji telewizyjnych jest wyraźna. Choć 
liderem rynku jest niezwiązana z rządem stacja RTL Klub o 
profilu rozrywkowym, której wiadomości regularnie śledzi 
90% ankietowanych, serwis informacyjny prorządowej stacji 
TV2 ma podobny zasięg (86%), a kanały telewizji publicznej – 
niewiele słabszy (78%). Internet i radio mają mniejsze 
znaczenie dla informowania opinii publicznej niż telewizja – 
korzysta z nich odpowiednio 35% i 29% badanych. Wśród 
rozgłośni radio publiczne ma największą słuchalność, a 
spośród portali informacyjnych najchętniej odwiedzany był 
Index.hu. Dzienniki regularnie czyta 15% respondentów. 
Jednak z gazet wojewódzkich, które od 2018 r. należą do 
powiązanych z rządem firm i mają ujednolicony przekaz, 
czerpie informacje 26% badanych spoza Budapesztu i jego 
okolicy, gdzie nie są one dystrybuowane. 

Węgry osiągają coraz gorsze wyniki w międzynarodowych 
zestawieniach poziomu wolności prasy. W rankingu 
Reporterów bez Granic (RSF World Press Freedom Index) z 

24 lipca redakcja najpoczytniejszego węgierskiego portalu informacyjnego Index.hu ogłosiła zakończenie 

swojej działalności. Oznacza to istotne zawężenie dostępu do niezwiązanych z władzami źródeł informacji 

na Węgrzech. Index.hu jest kolejną redakcją, na której funkcjonowanie władze prawdopodobnie 

bezpośrednio wpływały poprzez instrumenty gospodarcze. W wyniku zmian na węgierskim rynku mediów 

po 2010 r. środki masowego przekazu nie zapewniają różnorodnych treści szerokiemu kręgowi odbiorców 

i nie wypełniają swojej funkcji kontroli władzy, co obniża standardy demokratyczne w tym kraju. 



BIULETYN PISM  

 

Redakcja: Sławomir Dębski, Patrycja Sasnal, Rafał Tarnogórski, Sebastian Płóciennik, Justyna Szczudlik, Daniel Szeligowski,  

Jolanta Szymańska, Marcin Terlikowski, Karol Wasilewski, Szymon Zaręba, Tomasz Żornaczuk  

 

br., wydanym przed zamknięciem Index.hu, Węgry zajęły 
89. miejsce (spadek o 2 w porównaniu z 2019 r.) wśród 180 
badanych państw. Stawia to je na poziomie podobnym do 
Mołdawii (91.) czy Macedonii Północnej (92.), a jednocześnie 
daleko za partnerami z V4. Z kolei w rankingu Freedom 
House Węgry znalazły się w 2019 i 2020 r. w grupie państw 
„częściowo wolnych”, jako jedyne w Unii, m.in. ze względu 
na upolitycznione regulacje medialne i rosnącą dominację 
mediów zależnych od rządu. 

Zmiany po 2010 r. Choć rząd dąży do stworzenia monopolu 
informacyjnego głównie za pomocą instrumentów 
gospodarczych, używa do tego także – w mniejszym stopniu 
– regulacji prawnych. Przepisy zapewniają konstytucyjne 
prawo wyrażania opinii i nie ma dowodów na jego 
systematyczne naruszanie, ale od 2010 r. rząd korzysta z 
narzędzi służących do stopniowego ograniczania wolności 
słowa, w szczególności prasy. Zgodnie z ustawą medialną 
uchwaloną wtedy przez Fidesz o składzie organu 
kontrolującego działalność nadawców (Rady ds. mediów) 
decyduje parlament. W związku z tym mający w nim 
większość Fidesz nominuje wszystkich członków rady. 
W rezultacie regularnie podejmowała ona decyzje 
sprzyjające przedsiębiorcom związanym z partią rządzącą, 
m.in. przy przyznawaniu koncesji i zatwierdzaniu fuzji. Na 
mocy tej samej ustawy scentralizowano media publiczne, 
włączono w nie Węgierską Agencję Prasową i w 
konsekwencji wzmocniono ich prorządowy przekaz. Ponadto 
w 2015 r. prawnie zawężono zakres dostępu do informacji 
publicznej w sprawach związanych z działaniami rządu, 
szczególnie z wydatkowaniem środków publicznych. 

Władze znacząco zwiększyły wpływ polityczny również na 
media prywatne, przeważnie poprzez uzyskanie w nich 
udziałów lub innych wpływów przez przedsiębiorców z 
otoczenia partii rządzących. W konsekwencji przejęte media 
zmieniły przekaz polityczny (np. dzienniki „Magyar Hírlap” i 
„Magyar Nemzet”, portal Origo.hu, telewizja TV2) lub zostały 
rozwiązane (np. „Népszabadság” – największy węgierski 
dziennik, działający do 2016 r., tygodnik „Heti Válasz”). 
Sprzedaż udziałów przez poprzednich właścicieli nastąpiła 
częściowo wskutek decyzji rynkowych zagranicznych 
inwestorów (np. Deutsche Telekom w 2014 r. sprzedał 
Origo.hu). Jednak w większości przypadków na transakcje 
wpływ mogły mieć zasady funkcjonowania węgierskiego 
rynku, na którym uprzywilejowaną pozycję, w tym dostęp do 
przetargów, mają podmioty utrzymujące dobre relacje z 
rządem. Na ingerencję w procesy rynkowe wskazuje m.in. 
bezpłatne przekazanie w listopadzie 2018 r. większości 
prorządowych mediów przez ich właścicieli nowo powstałej 

fundacji, co doprowadziło do znaczącej koncentracji 
własności (476 tytułów, 16% całkowitych dochodów na 
rynku). Na kształt rynku mediów, oprócz zmiany struktur 
własnościowych, istotnie wpłynęło również zamawianie 
ogłoszeń państwowych niemal wyłącznie w mediach 
prorządowych, dla których reklamy te często stanowią 
główne źródło dochodu. 

Wnioski i perspektywy. Władze eliminują kolejne niezależne 
media, głównie poprzez wykupienie ich przez 
przedsiębiorców powiązanych z władzą. Są to zatem z reguły 
procesy stwarzające pozory transakcji rynkowych, 
odbywające się przy ingerencji rządu. Warunki konkurencji 
zakłócają m.in. zamówienia na reklamy państwowe, 
nieuwzględniające rzeczywistego zasięgu poszczególnych 
mediów, koncentracja kapitału czy wspieranie wybranych 
przedstawicieli biznesu. W takich warunkach brakuje 
przedsiębiorców mogących i chcących inwestować w 
niezależne od władz media. Portale śledcze i inne mniejsze 
redakcje już teraz finansują swoją działalność z wpłat 
czytelników, a taka forma wsparcia stanie się najpewniej 
dominującą dla wielu niezależnych tytułów. 

Sytuacja mediów na Węgrzech wskazuje na naruszenie 
podstawowych wolności konstytucyjnych, szczególnie 
wolności wyrażania opinii, obejmującej pozyskiwanie 
informacji bez ingerencji władz publicznych. Jest to dowód 
odejścia tego państwa od zasad demokracji w kierunku 
autorytaryzmu. W praktyce oznacza to brak rzetelnej debaty 
publicznej na ważne polityczne i społeczne tematy, co jest 
przeszkodą nie tylko w przeprowadzaniu uczciwych 
wyborów, ale też np. w informowaniu obywateli o polityce 
Rosji czy Chin i zwalczania dezinformacji. Obniżone 
standardy osłabiają też globalną siłę oddziaływania UE jako 
organizacji odwołującej się do demokratycznych zasad i 
wartości. 

Mimo tych udokumentowanych naruszeń instytucje UE nie 
wykazały łamania unijnego prawa. Częściowo wynika to z 
braku instrumentów – działania rządu są formalnie zgodne z 
prawem krajowym i wspólnotowym wskutek 
wprowadzonych niezbędnych zmian legislacyjnych. Część 
ekspertów zarzuca jednak Komisji Europejskiej zaniechanie 
zbadania m.in. zamówień na reklamy państwowe pod kątem 
bezprawnej pomocy publicznej. Z tych powodów 
rozwiązanie Index.hu – choć w niefortunnym dla rządu 
momencie przed jesiennymi negocjacjami szczegółów 
powiązania unijnych środków budżetowych z 
praworządnością – nie będzie miało wpływu na dostęp 
Węgier do funduszy unijnych czy przebieg prowadzonej 

wobec nich procedury z art.7 TUE.

 

 

 

https://www.pism.pl/publikacje/Uruchomienie_wobec_Wegier_procedury_z_art_7_Traktatu_o_UE_
https://www.pism.pl/publikacje/Uruchomienie_wobec_Wegier_procedury_z_art_7_Traktatu_o_UE_

